Alles wat je moet weten over WhatsApp Business: tips voor marketing en klantenservice

Alles wat je moet weten over WhatsApp Business: tips voor marketing en klantenservice

Leestijd: 5 minuten

Tegenwoordig zijn er enorm veel kanalen beschikbaar waarop een (potentiële) klant contact met je bedrijf op kan nemen. WhatsApp staat in de top 3 van communicatie apps die het meest gebruikt worden in Nederland, heel interessant om hier als bedrijf op te anticiperen dus. Uit onderzoek is gebleken dat meer dan 92% van Nederland gebruik maakt van WhatsApp. 

Inhoudsopgave

snel naar:

- Waarom WhatsApp Business gebruiken voor jouw bedrijf?
7 duidelijke voordelen t.o.v. de normale WhatsApp versie

- Hoe download ik WhatsApp Business op mijn Android apparaat?

- Hoe download ik WhatsApp Business op mijn iOS apparaat?
 

Waarom WhatsApp Business gebruiken voor jouw bedrijf?

Waarom zou ik gebruik maken van WhatsApp Business als ik ook gewoon tevreden ben met de persoonlijke variant van WhatsApp? We hebben hieronder een aantal punten opgesteld en we weten zeker dat je na het lezen van deze blog WhatsApp Business gaat installeren, mocht je dat nog niet gedaan hebben. 

1. Creëer een eigen bedrijfspagina

Op WhatsApp Business krijg je de mogelijkheid om een eigen bedrijfspagina aan te maken. Zo kan je je telefoonnummer zichtbaar maken, een bedrijfsomschrijving toevoegen, openingstijden laten zien, contactgegevens weergeven en een status toevoegen.

Bovenstaande mogelijkheden zullen je bedrijf professioneler naar voren laten komen in vergelijking met de normale WhatsApp variant. 

2. Stel automatische antwoorden in

Ja dat lees je goed. Vraagt een klant om een prijzenlijst of heeft je klant een vraag die enorm vaak wordt gesteld? Stel het antwoord in als automatisch antwoord! Door in de chatbalk te beginnen met '/' kan je een automatisch antwoord kiezen. Dit scheelt natuurlijk enorm veel tijd.

3. WhatsApp Business is te beheren door verschillende telefoons

Je kunt de betreffende bedrijfswhatsapp op verschillende telefoons gebruiken. Zo kunnen mede-eigenaren of medewerkers van de klantenservice klanten gemakkelijk bedienen als de ander afwezig is.

4. WhatsApp Business en WhatsApp staan los van elkaar

Gebruik je de normale WhatsApp variant en wil je deze niet opgeven om WhatsApp business te gebruiken? Dat hoeft ook niet: je kunt namelijk beide apps downloaden en beide apps inloggen op een ander telefoonnummer.

5. Je kunt ook WhatsAppen via de desktop

Dit kan overigens ook met de normale versie van WhatsApp, maar dit is voornamelijk erg makkelijk voor de klantenservice. Je kunt via de WhatsApp web variant  inloggen op je desktop. 

6. Draai je met jouw bedrijf een succesvolle webshop? Maak gebruik van WhatsApp API keys

Als je een webshop beheert, komen daar ook bepaalde flows bij kijken. Zo zal je klanten updates sturen over bestellingen en wil je ze vragen of ze een review achter willen laten. Dit zou je allemaal kunnen automatiseren door middel van een API key. Er zijn verschillende partijen gespecialiseerd in het instellen (en op maat maken) van een API key voor jouw bedrijf. Klik hier om in Google te zoeken naar zulke partijen.

7. Maak labels aan om alles overzichtelijk te houden

Wil je overzichtelijk houden in welke fase een bepaalde klant zit? Dan kan je chats een label geven. Chats met hetzelfde label worden in één lijst geïmporteerd waardoor je een duidelijk overzicht voor jezelf creëert. Mocht je een Android toestel hebben, dan kan je bepaalde label groepen ook massaberichten sturen. Deze feature is nog niet mogelijk op iOS apparaten.

WhatsApp business downloaden

Download hier de iOS versie van WhatsApp Business

Download hier de Android versie van WhatsApp Business
 

 

Vragen over WhatsApp Business? Wij hebben al een aantal jaren ervaring met deze app en we hebben al verschillende bedrijven geholpen met het opzetten van een WhatsApp Business account. Wij stellen voor €50,- (eenmalig) jouw WhatsApp Business account naar wens in. Neem gerust contact op.

Laat een reactie achter