Crashen veel van je apps op je Samsung (Android) telefoon? Dit zijn mogelijke oplossingen

Crashen veel van je apps op je Samsung (Android) telefoon? Dit zijn mogelijke oplossingen


Snel naar:

Inleiding
Oplossing voor Android 10 en 11 versies
Oplossing voor Android 9 (of eerdere) versies
Help, het is mij niet gelukt

Vanaf gisteren kregen wij veel Samsung gebruikers aan de telefoon die allemaal met hetzelfde probleem kampte. Bepaalde applicaties (apps) startten niet meer op. Om er een aantal te noemen: de belfunctie, de mail apps, radio, en veel meer apps. Dit probleem komt voornamelijk voor op Samsung modellen, maar dit kan ook voorkomen op andere telefoons die draaien op Android software. Lees hieronder een aantal opties die dit probleem op kunnen lossen.

Crashende apps op je Samsung telefoon?

De update van de systeem-app Android System WebView is hoogstwaarschijnlijk de oorzaak geweest. Hierdoor crashen apps direct na het openen en zijn dus in één klap onbruikbaar geworden. Blijkbaar zat er dus een bug (storing) in de update van de app Android System Webview. De maker van deze update geeft aan dat de bug er nu uit is gehaald.

De oplossingen

Deze oplossing zal voornamelijk werken voor Android 10 en 11 modellen

(onder andere de Samsung Galaxy S21, de Samsung Galaxy S20, de Samsung Galaxy S10, de Samsung Galaxay S9, de Samsung Galaxy A51 de Samsung Galaxy A50, etc. 

Weet je niet welke Android versie jouw telefoon heeft? Lees hieronder meer.

Op deze manier zie je welke Android-versie jouw telefoon heeft. Let op: dit kan per Android-telefoon verschillen, maar werkt ongeveer als volgt.

    • Open het instellingenmenu. Dit doe je door van boven het scherm naar beneden te vegen en op het tandwieltje te drukken.
    • Scroll naar beneden en druk op ‘Over de telefoon’.
    • Je ziet nu welke Android-versie jouw telefoon heeft.
    • Zie je het niet? Druk dan op ‘Software-informatie’.

We gaan verder.

Bij de modellen waar Android 10 en 11 op draait is het probleem relatief snel opgelost. (Draait jouw toestel op Android 9 of een eerdere versie? Scroll dan naar de volgende alinea). 

Los het probleem op door de Android System WebView app bij te werken in Google Play. Zorg dat de app bijgewerkt wordt naar versienummer 89.0.4389.105. Klik hier om de app Android System WebView up te daten.


Mocht dit niet werken, dan adviseren we je de updates voor de Android System WebView te verwijderen. Dit doe je zo:

  • Ga in Instellingen naar Apps
  • Android 11: tik op de drie ‘streepjes' rechtsboven de lijst met apps, en zet de ‘schakelaar' bij Systeem-apps weergeven aan
  • Android 10: tik op de drie puntjes rechtsboven in beeld, en kies Systeem-apps weergeven
  • Zoek of scroll naar Android System WebView en kies deze
  • Tik rechtsboven op de drie puntjes, en kies Updates verwijderen.

Start na de update de telefoon opnieuw op en test de apps om te kijken of deze oplossing heeft geholpen.


Android 9 en ouder (Samsung Galaxy S8, Samsung Galaxy A8, Samsung Galaxy A7, etc.)

Draait jouw Android toestel op Android 9 of ouder? Dan is de oplossing wat minder voor de hand liggend omdat je de app Android System WebView niet direct kunt updaten, maar we laten je hieronder zien hoe je dit via tussenstap kunt doen:

  • Kijk eerst of het helpt als je Google's Chrome update. Update hier de Google Chrome App. Zo niet, ga dan verder:
  • Ga via de Instellingen naar Apps en zoek in de lijst Chrome. Tik nu op Uitschakelen.
  • Zoek nu in Google Play naar de Android System WebView app. (of klik hier) Je kunt ‘m nu updaten, als het goed is.
  • Zoek via Instellingen en Apps wederom Chrome, en schakel deze weer in.

Start na de update de telefoon opnieuw op.


Vragen?

Heb je één (of beide) van deze stappen gevolgd? Dan zal alles nu weer naar behoren moeten werken. Is dat niet het geval? Dan kan je onder deze blogpost reageren en zullen we je zo goed mogelijk proberen te helpen. 

 

Zoekopdrachten die met dit probleem te maken hebben:

  • Mar 24, 2021
  • Categorie: Android
  • Reacties: 0
Laat een reactie achter